Beton Yollar, Asfalt Yollara Göre Mevsimsel Hasara Uğramaz
Betonun dayanıklılığının en çok önem kazandığı mevsim kış aylarıdır. Asfalt yolların % 61'i ağır kış koşullarında bozulmaktadır. Aynı koşullarda betonun bozulma oranı en fazla % 5.5'tir.
Beton Yollar Uzun Ömürlüdür
Beton kaplamanın en önemli üstünlüğü uzun hizmet ömrü ve üstün dayanıklılığıdır. Örneğin A.B.D'de eyalet karayolu performansları yıllar içerisinde izlenerek kaydedilen bir araştırmada, beton yolların servis ömürleri en az 20-25 yıl civarında olurken kaliteli asfalt yollarda 6-14 yıl olmaktadır.
Beton Yolun İlk Yapım Maliyeti Asfalttan Düşüktür
Yaptığımız araştırmada ülkemizde beton yol yapım maliyetinin sanılanın aksine asfalta göre daha ucuz olduğu da ortaya çıkmıştır. 2004 yılı verilerine göre, ilk yapım maliyetleri karşılaştırıldığında kaliteli bir asfalt yolun araç yoğunluğuna göre kilometre maliyeti 436 - 622 milyar TL arasında değişmektedir. Yolun beton yol olarak inşa edilmesi halinde ise kilometre maliyetleri 369 - 570 milyar TL arasında değişmektedir. Bayındırlık ve İskan Bakanlığı'nın kriterlerine göre yapılan bu maliyet hesapları beton yolun asfalt yola göre % 20 - 30 arasında daha ucuz olacağını göstermektedir.
Beton Yolların Taşıma Gücü Yüksektir
Beton yol, üzerine gelen yükleri asfalta göre çok daha geniş bir alana yaydığından çökme olmaz. Zemin kötü olsa dahi asfalta nispeten hasar oluşmaz, araç trafiğini hasarsız taşır.
Beton Yollar Her Mevsimde ve Her Koşulda Yapılabilir
Asfalt uygulaması düşük sıcaklıkta ve yağışlı havalarda yapılamadığından, yapım ve onarım mevsimi kısadır. Beton yol ise asfaltın aksine ıslak zemin de dahil olmak üzere, hemen her iklim koşulunda yapılır. Asfalt kaplamaların belirli bir sıcaklıkta dökülmesi ve silindirle sıkıştırılması gerekmektedir. Beton kaplamalar ise vibratörlerle sıkıştırılmakta olup, ısı kaybı gibi bir sorun söz konusu değildir.
% 100 Yerli Malzeme ile Yapılır
Beton yollar, Türkiye'nin kendi kaynaklarından yapılır. Bugün Türkiye'nin dört bir yanına dağılmış 39 çimento fabrikası ve 568 adet beton tesisi bulunmasına rağmen, asfalt (bitüm) temin edilen yalnızca 5 adet rafineri bulunmaktadır. Kullanılan asfaltın önemli bir kısmı ise ithal edilmektedir.
* Beton Yolda Kullanılan Malzemeler Petrol Türevi Olmadığından Çevre Kirliliğine Yol Açmaz
* Yüzey Sürtünme Katsayısı Asfalta Göre Daha Fazla Olduğundan Beton Yollarda Fren Mesafesi Kısadır
* Esnek Olan Asfalta Ağır Taşıtların Araç Lastikleri Gömüldüğünden (dönmeye karşı asfaltta direnç fazladır) Daha Fazla Yakıt Tüketilir.
* Beton Yollar Açık Renkte Olduğundan Gece Görüşünü Kolaylaştırır
Sonuç olarak; Karayolları Genel Müdürlüğü ve Belediyeler gibi yol yapımından sorumlu kurumlar avantajlarını göz önünde bulundurarak beton yolları ciddi şekilde araştırmalı, öğrenmeli ve değerlendirmelidir. Ülkemiz havaalanlarında beton yol yapım tecrübesine sahip çok sayıda müteahhitlik firması bulunmaktadır. Ayrıca, Birliğimiz, ilgili makamlara beton yol uygulamasını göstermek amacıyla 2004 yılında İstanbul İkitelli Mahmutbey'de ve Beton 2004 Kongresi kapsamında deneme beton yol uygulaması yapmıştır. TÇMB'de 2004 yılında Afyon'da 3 km uzunluğunda bir beton yol yapmıştır. Asfalt ve beton yolu karşılaştırmak amacıyla bu beton yolun paralelinde bir de asfalt yol yapılmıştır. Ancak, asfalt yol çok geçmeden bozulmaya başlamıştır. Ülkemiz uzun yıllardır beton yol yapımına başlayacak altyapıya sahiptir. İlgili makamlar artık çeşitli bahanelerle devam ettirdikleri alternatifsiz yol yapım politikalarını bırakmalı, üstünlükleriyle tüm dünyada uygulanan beton yol yapımına geçmelidir.
Ferruh KARAKULE
Türkiye Hazır Beton Birliği
Genel Sekreter
Betonun dayanıklılığının en çok önem kazandığı mevsim kış aylarıdır. Asfalt yolların % 61'i ağır kış koşullarında bozulmaktadır. Aynı koşullarda betonun bozulma oranı en fazla % 5.5'tir.
Beton Yollar Uzun Ömürlüdür
Beton kaplamanın en önemli üstünlüğü uzun hizmet ömrü ve üstün dayanıklılığıdır. Örneğin A.B.D'de eyalet karayolu performansları yıllar içerisinde izlenerek kaydedilen bir araştırmada, beton yolların servis ömürleri en az 20-25 yıl civarında olurken kaliteli asfalt yollarda 6-14 yıl olmaktadır.
Beton Yolun İlk Yapım Maliyeti Asfalttan Düşüktür
Yaptığımız araştırmada ülkemizde beton yol yapım maliyetinin sanılanın aksine asfalta göre daha ucuz olduğu da ortaya çıkmıştır. 2004 yılı verilerine göre, ilk yapım maliyetleri karşılaştırıldığında kaliteli bir asfalt yolun araç yoğunluğuna göre kilometre maliyeti 436 - 622 milyar TL arasında değişmektedir. Yolun beton yol olarak inşa edilmesi halinde ise kilometre maliyetleri 369 - 570 milyar TL arasında değişmektedir. Bayındırlık ve İskan Bakanlığı'nın kriterlerine göre yapılan bu maliyet hesapları beton yolun asfalt yola göre % 20 - 30 arasında daha ucuz olacağını göstermektedir.
Beton Yolların Taşıma Gücü Yüksektir
Beton yol, üzerine gelen yükleri asfalta göre çok daha geniş bir alana yaydığından çökme olmaz. Zemin kötü olsa dahi asfalta nispeten hasar oluşmaz, araç trafiğini hasarsız taşır.
Beton Yollar Her Mevsimde ve Her Koşulda Yapılabilir
Asfalt uygulaması düşük sıcaklıkta ve yağışlı havalarda yapılamadığından, yapım ve onarım mevsimi kısadır. Beton yol ise asfaltın aksine ıslak zemin de dahil olmak üzere, hemen her iklim koşulunda yapılır. Asfalt kaplamaların belirli bir sıcaklıkta dökülmesi ve silindirle sıkıştırılması gerekmektedir. Beton kaplamalar ise vibratörlerle sıkıştırılmakta olup, ısı kaybı gibi bir sorun söz konusu değildir.
% 100 Yerli Malzeme ile Yapılır
Beton yollar, Türkiye'nin kendi kaynaklarından yapılır. Bugün Türkiye'nin dört bir yanına dağılmış 39 çimento fabrikası ve 568 adet beton tesisi bulunmasına rağmen, asfalt (bitüm) temin edilen yalnızca 5 adet rafineri bulunmaktadır. Kullanılan asfaltın önemli bir kısmı ise ithal edilmektedir.
* Beton Yolda Kullanılan Malzemeler Petrol Türevi Olmadığından Çevre Kirliliğine Yol Açmaz
* Yüzey Sürtünme Katsayısı Asfalta Göre Daha Fazla Olduğundan Beton Yollarda Fren Mesafesi Kısadır
* Esnek Olan Asfalta Ağır Taşıtların Araç Lastikleri Gömüldüğünden (dönmeye karşı asfaltta direnç fazladır) Daha Fazla Yakıt Tüketilir.
* Beton Yollar Açık Renkte Olduğundan Gece Görüşünü Kolaylaştırır
Sonuç olarak; Karayolları Genel Müdürlüğü ve Belediyeler gibi yol yapımından sorumlu kurumlar avantajlarını göz önünde bulundurarak beton yolları ciddi şekilde araştırmalı, öğrenmeli ve değerlendirmelidir. Ülkemiz havaalanlarında beton yol yapım tecrübesine sahip çok sayıda müteahhitlik firması bulunmaktadır. Ayrıca, Birliğimiz, ilgili makamlara beton yol uygulamasını göstermek amacıyla 2004 yılında İstanbul İkitelli Mahmutbey'de ve Beton 2004 Kongresi kapsamında deneme beton yol uygulaması yapmıştır. TÇMB'de 2004 yılında Afyon'da 3 km uzunluğunda bir beton yol yapmıştır. Asfalt ve beton yolu karşılaştırmak amacıyla bu beton yolun paralelinde bir de asfalt yol yapılmıştır. Ancak, asfalt yol çok geçmeden bozulmaya başlamıştır. Ülkemiz uzun yıllardır beton yol yapımına başlayacak altyapıya sahiptir. İlgili makamlar artık çeşitli bahanelerle devam ettirdikleri alternatifsiz yol yapım politikalarını bırakmalı, üstünlükleriyle tüm dünyada uygulanan beton yol yapımına geçmelidir.
Ferruh KARAKULE
Türkiye Hazır Beton Birliği
Genel Sekreter
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
LÜTFEN Yorum yaparken:
1. İçerik konusuyla alakalı olmasına özen gösterin.
2. Yazım ve dil bilgisi kurallarına uymayı ihmal etmeyin.
3. Konu ile ilgili olmayan sorularınız için ise Blogger Yardım veya İletişim sayfalarını kullanın.