Mobilizasyon Planlaması
Şantiye’nin ilk kurulumunda mobilizasyon alanlarının planlaması yapılmalıdır. İnşaatlar mobilizasyon planlaması ile başlar.
Planlamada basitlik, minimum maliyet, kullanabilirlik ve optimum kapasite dikkate alınarak çalışılmalıdır. Rezerv alanlar bırakılmalıdır. Her inşaat alanında küçükte olsa bir mobilizasyon alanı kurulur.
Mobilizasyon alanları Proje Müdürü ve Şantiye şefi tarafından planlanmalıdır.
Mobilizasyon planlaması aşamasında mimar, inşaat mühendisi, makine mühendisi, elektrik mühendisi, harita ve ölçme sorumlusu, ambar sorumlusu, makine ikmal sorumlusu, idari işler, isg uzmanı görüşü alınmalıdır.
Mobilizasyon planlaması bir proje yönetim aşamasıdır.
Mobilizasyon alanlarının işletilmesi ve yönetiminden genellikle idari işler, ve isg departmanı yöneticileri sorumludur, Şantiye şefi ve proje müdürüne raporlama yaparlar. Mobilizasyon alanları isg şartlarına uymalı ve bu alanlar çalışanlar ve şantiye dışındakiler açısından risk teşkil etmeyecek şekilde kurulmalıdır.
Şatiye Rölevesi
Röleve içeriği ;
İnşaat ve parsel sınırları, mevcut parsel çit ve duvarları,
Mevcut Yapı, İnşaatı yapılacak yapılar için Yapım ve yıkım alanları,
Kalıcı ve Geçici Yollar, mevcut ve kazı kotları belirlenmelidir, kazı derinliklerine göre şev mesafeleri ve çalışma payları tespit edilmelidir.
Mevcut alt yapılar tespit edilmeli (baca, direk, havai hatlar, rögar, boru hatları), gerekli yer değişiklikleri resmi idareler ile görüşülmelidir. ( elektirik, su, gaz, telekom, foseptik vs. )
Şatiye Büyüklüğünün Tespiti ve Kapasite Tayini
Ortalama Çalışacak İşçi Sayısının tespiti,
Bölgedeki iş gücünün tespi
Geri dolgu için Stoklanacak Kazı Hacminin tespiti,
Kule vinç sayısı ve alanlarının belirlenmelidir
En yakın Hazır Beton Tesisinin tespiti, (Gerekli ise hazır beton tesisi kurulacak alan ve kapasite, stok sahasının planlanması)
Yemek tedariği için Mutfak, Kiler, Yemekhane, Kantin, Market kapasitelerinin tayini,
Yatakhane, Duş, Lokal Alanları için kapasite tayini,
Kapalı ve Açık Stok alanı ihtiyacının belirlenmesi,
Revir Binası
Kantar için tonaj ve yer tespiti,
Hurda Ayrıştırma ve Stok Alanı
Şantiye yönetimi, idari işler, ambar, söför ve alt yüklenici için ofis, konteyner alanlarının belirlenmesi ve kapasite tespiti,
Güvenlik Kulübesi, giriş çıkış kapılarının belirlenmesi,
Pano Odası, Santral ve it odası, Jenaratör, Trafo, Lpg Tankı, Kazan, Yakıt Tankı, Kullanım ve İçme Suyu tankları, Hidrofor, Su Kuyusu, Foseptik, Çöp Konteynerı, Kimyasal ve Biyolojik Atık deposu için uygun alanların planlaması,
Bakım Onarım Atölyesi ve Araç parkı için kapasite tayini
Otopark Alanının Belirlenmesi (Ziyaretçi, Şantiye Araçları, Kamp Otoparkı)
Şantiye yapım alanlarına Tali ve Ana panoların yerleşimi, su hattının belirlenmesi,
Yangınla Mücadele Planı oluşturulmalıdır,
Hava izleme istasyonu kurulmalıdır.
Çevre Düzenlemesi ve Yollar
Şantiye Çiti (Duvarlarının Belirlenmesi) tipinin ve yapılacak bölgenin tespiti
Geçici ve Kalıcı yolların düzenlenmesi, Yollar yeterli manevra, park alanları ve malzeme indirme bindirmeye uygun genişlikte düzenlenmesi, yolların eğimi mümkün olduğunca az ve dolambaçsız olacak şekilde planlanmalıdır.
Yollar aydınlatılmalıdır
Hakim rüzgar yönü, ses ölçümleri ve çalışma izinleri öğrenilmelidir.
Gün ışığı alımı, nem ve havalandırma imkanlarına dikkat edilmelidir. Kapalı alanlar çalışanların psikolojisine olumsuz etki yapmaktadır.
İşin süresi itibari ile hangi mevsim şartlarında, kaç yıl süre ile kullanılacağı,
Aydınlatma, Gözetleme, Kamera ve Güvenlik için Kule Yerleri
Peyzaj ve Ağaçlandırma
Yağmur suları için drenaj sistemi, pompa istasyonu
Mangal ve Organizasyon Alanı
Spor ve Dinlenme Alanı,
Sigara içme noktaları,
Bekçi Köpeği Kulübesi,
Otobüs durakları, işçi toplanma alanları, ring servis güzargahı, park ve indirme alanları,
Veri hatları, Wifi vericileri, baz istasyonlarının kapasitesi, Network planı, telsiz kuleleri, uydu sistemi imkanları değerlendirilmeli ve planlanmalıdır.
Mobilizasyon Bütçesi
Her şantiyenin bir bütçesi vardır. Şantiye başlamadan tüm paramızı harcamak istemeyiz. Bu anlamda mobilizasyon için ayrılan bütçenin ne kadar olduğu, bu mobilizasyon bedelinin ne kadarının resmi idarelerce karşılanacağı, mobilizasyonun kalıcı mı, yoksa geçicimi olacağı, iş sonunda demonte edilip kullanılıp kullanılmayacağı gibi hususlar bilinmelidir.
Mobilizasyon büyüdükçe demirbaş, işletme ve yapım maliyetleri artacaktır. Fonksiyonellik ön planda tutularak planlama yapılmalıdır. Maliyetleri düşürmek için mevcut ve yapılacak yapı bölümlerinin kullanılabilirliği incelenmelidir. Kısa süreli kullanılabilecek alanlarda mobilizasyon yapılmamalıdır. Alan seçiminde şantiye sonuna kadar, hatta işletme aşamasında da kullanılabilirlik şartı aranmalıdır.
Müteahhit firmalar inşaat maliyetlerini düşürmek için mobilizasyon kurulumunda optimumu yakalamak zorundadır.
Mobilizasyon bedellerinin yüksek olması durumunda sözleşmeler incelenerek, iş verenden ek talepte bulunulabilir. Mobilizasyon tesisleri kalıcı hale dönüştürülerek kontrata dahil edilerek işverenden bedeli talep edilebilir.
Kısa süreli işlerde kiralama veya çevredeki hazır tesislerin kullanılması değerlendirilebilir. Kalıcı yapılar yerine konteyner binalar ile mobilizasyon planlanabilir.
Bütçe hazırlanırken, yapım, söküm, yenileme, bakım, işletme ve amortisman hesaba katılmalıdır.
Lojistik Plan
Planlanan tüm alanlar Mobilizasyon projesi üzerine işlenmelidir.
Yollar kullanım amaçları belirlenmelidir.
İçme ve kullanım suyu, elektrik panolarının yerleri,
Şantiye içerisinde yaya ve malzeme taşıma trafiği için uygun alanlar belirlenmeli ve koruma altına alınarak güzargahlar açık tutulmalıdır.
Çok katlı yapılarda katlara malzeme aktarımı planlanmalı ve çöp tahliye bacaları düzenlenmelidir.
Elektrik, su hatlarının güzargahları gösterilmelidir. Hatlar olası kazılar sırasında zarar görmeyecek ve ekli olmayacak şekilde kalıcı nitelikli yapılmalıdır.
Lojistik planlar güncellenerek tüm şantiye personellerine yayınlanmalıdır.
Bina Mahal Planları
Mobilizasyonda kullanılan binalar amacına yönelik projelendirilmelidir. İşletme talimatnameleri oluşturulmalıdır.
Her binanın kullanım amacı belirlenmelidir, kapasiteye uygun olarak birimlere ait mahal sayıları ve ölçüleri planlanmalıdır.
Binaların yalıtım gereksinimleri, kar yükleri, statik yükleri belirlenmelidir. Temel ihtiyacı, zemin kaplamaları kararlaştırılmıştır. Özellikle ambar binaları büyük olup gerekliliğe göre optimize edilmez ise yüksek maliyetler oluşturabilir.
Binaların planlanmasında Statikerler, İnşaatçılar, Mimarlar, İlgili Bölüm yöneticileri, Mekanik, Elektirik, It, Yangın uzmanı, Isg birimleri ve İş yeri hekiminden görüş alınmalıdır.
Geçici binaların yapım şartlarına yönelik ilgili yerel kurumlardan izin alınması gerekebilir.
Her ne kadar binalar geçici olsa dahil insan kullanacağı gözetilmeli ve yeterli güvenilirlikte yapılmalıdır. Derme çatma yapılardan kaçınılmalıdır.
Şantiye Mobilizasyon’u Binaları ve Bölümleri
Yönetim Binaları
Satış Ofisi
Proje Yönetimi Binası : Proje Yönetimi – Teknik Ofis – Dizayn Ofis – Toplantı Odaları – Sekreterya – Santral – Server Odası – Arşiv – Fotokopi – Plotter – WC – Çay Ocakları ve Temizlik Odaları – Avukat & Danışman Odaları
Yapım Grubu Binası : Yapım Grubu – İSG – Kalite Kontrol – Harita Ölçme – Altyapı – Mekanik – Elektrik – IT – LET – Toplantı Odaları – Fotokopi – WC – Çay Ocakları ve Temizlik Odaları
Müşavir – İş Veren Personeli Binası
İdari işler – Satınalma – Ambar – Muhasebe – Personel Birimi – Güvenlik Amiri odası – Şoför Odası – Puantör Odası
Revir Binası
Araç Parkı – Misafir Araç Parkı
Güvenlik Binası – Şantiye Girişi
Mescit
Yemekhane ve Mutfak
Yemekhane : İşçi, Teknik Personel, Alt yüklenici, Kamp
Çay Ocakları ve Temizlik Odaları
Mutfak – Kiler – Soğuk Hava Deposu
Bulaşıkhane
Kamp Binaları
Duşlar
Yatakhane
Lojman
Lokal
Hizmetli Binası
Servis & Otobüs İndirme Alanı – Ulaştırma Merkezi
Spor Sahaları
Yemekhane
Market – Büfe – Cafeterya
Mangal Alanı
Çamaşırhane
Teknik Merkez
Çöp Alanı
Otopark
Alt Yüklenici Binaları
Ofisler
Ambarlar
Araç Parkı
Makine Parkı
Şantiye İçi Tesisler
WC
Kullanım Suyu Depoları
Sebil – İçme Suyu Depoları
Tali Elektrik Panoları
Jenaratör
Mescit
Sigara içme alanları
Aydınlatma Kuleleri
Çöp Atma Bacası
Çöp Konteynırı ve Çöp Toplama Alanı
Teknik Binalar
Pompa Odası
Kazan Dairesi
Klima Merkezi
Trafo – Pano
Jeneratör – Yakıt Tankı – Susturucu Odası
Ups Odası
Santral – It Odası
Uydu Merkezi – Baz İstasyonu (mobil veya sabit) – Access Pointer Kuleleri
Kuyu – Su deposu
Foseptik Kuyusu
Ambarlar
Ambar Yönetim Binası
Kantar
Kapalı Ambarlar – Raflı veya Açık İstif
Açık Ambarlar
Yarı Kapalı Ambarlar
İzole Ambarlar (Boya stoklama)
Kimyasal Depolama Ambarları
Stok Sahaları & Silolar
Açık Stok Sahaları
Silolar – Çimento, Mıcır, Kum
Atölye ve Kademe Binası
Yedek Parça Deposu
Yakıt ve Yağ Deposu – Yakıt pompası
Araç Bakım ve Kaynak Atölyesi
Makine Park Alanı
Operatör Odası
Santiye Tesisleri
Hazır Beton Tesisi
Kırma Eleme Tesisi
Asfalt Tesisi
Hurda ve Atık Yönetimi
Kimyasal Atık Alanı
Biyolojik Atık Alanı
Hurda Stok Alanı
Hurda Ayrıştırma Alanı
------------------------------------------------------------------------------------------------------
ŞANTİYE
Şantiye Tanımı
Yapılacak işin, emniyetli bir şekilde zamanında, şartnamesine
uygun olarak yapılması ve bitirilmesini sağlamak için düzenlenen
ortama şantiye denir. Diğer bir tanımlamayla; şantiye, inşaatın
yapıldığı ve yapım ile ilgili her türlü faaliyetin planlanıp
uygulandığı yerdir.
Bir şantiyenin kurulma amacı, bir imalatın en kısa zamanda ve en
az malzeme, işçilik ve enerji kaybı ile inşa edilmesidir. Şantiyede
sirkülasyon, taşıma ve depolama sorunlarını en aza indirilecek
şekilde planlanmalıdır. Bu suretle gerek araç ve gerekse
malzemelerin yerleri, işin metotlu bir şekilde yürütülmesi için
imalatın gerektirdiği sıraya göre düzenlenmelidir.
ŞANTİYE ÇEŞİTLERİNİN YERLEŞİM PLANI, PLANI
TASARLANIRKEN GÖZ ÖNÜNE ALINMASI
GEREKENLER
Proje ünitelerinin inşa edileceği yerlere şantiye denir.
Şantiyenin yer seçimi, büyüklüğü, kapsadığı tesislerle şantiye araç
ve gereçler listesi, projenin tipi, büyüklüğü ve yerel koşullara göre her
projede değişiklik gösterebilir. Bir şantiyenin planlanmasına geçmeden
önce şantiyenin çalışılan ve yaşanan bir yer olduğunu gözden uzak
tutmamak gerekmektedir. Şantiyede yapılan çalışmaların çeşit ve
özelliklerine göre yer alması gereken her türlü tesis de bulunmalıdır.
Yönetim binaları, ambarlar, atölyeler, servis yolları, malzeme
ocakları, laboratuarlar, yardımcı tesisler v.b. yerler bu çalışma
düzenine göre yapılır. Ayrıca, içinde yaşanılan yer olarak çalışanların
gereksinimlerini karşılayacak sosyal ve sıhhi tesisler, lojman ve
işletmeler de bulunmalıdır. Bu tip tesislerin büyüklüğü çalışan işçi
sayısına ve bölge koşullarına göre değişmektedir.
Şantiye Çeşitlerinin Genel Planlanması
Yapı; Çevremizde yer alan, toprak üstünde veya altında, su
içinde yapılmış geçici veya sürekli olan en ilkel kulübeden
en karmaşık bina, yol, köprü, baraj, müze, mabet, sığınak
gibi hatıra gelebilecek bütün eserlere YAPI denir. Yapıların
imal edildi yer şantiye’dir.
Şantiyeler çoğunlukla umulmadık terlerde (bir düzlükte
veya sarp kayalıklarda), kar, yağmur, rüzgâr ve çamurun
ortasında olabilir. Fakat kısa zamanda umulmadık eserler
meydana getirirler. Çok katlı oteller, köprüler, viyadükler
gibi. Her yapı, onu yapan eser sahibine aittir. Yani şantiye
mühendisine.
Şantiye Çeşitlerinin Koşulları
Şantiye çeşitlerinin doğa koşulları
Şantiye üretim yeri açık havadır (prefabrike elemanlar hariç). Üretim
sırasında doğa koşulları önem taşır.
Şantiye çeşitlerinin ulaşım koşulları
Buna göre şantiyeler ikiye ayrılır.
Şehir içi şantiyeleri, problemli alanlardır, özel izinler gerekir, kamu
örgütleriyle sürekli iş birliği gerekir. (Yükleme, boşaltma, beton
dökümü gibi) Komşulara verilecek zarar büyük ekonomik
kayıplar oluşturur.
Şehir dışı şantiyelerinde, ulaşım sorunlarıyla karşı karşıyadır.
Bunlar ekonomik masraflarını arttırır. İşin organizasyonu için
şehir dışı şantiyeler (konuma göre) tercih edilir.
Şantiye Çeşitlerinin Planlanmasının Ana
Aşamaları
İhtiyaçların belirlenmesi
İhtiyaç programının yapılması
Çevre olanaklarının tespiti
Yer seçimi
Kapasite, kalite, konfor verilerinin tespiti
Yapı sisteminin seçilmesi
projelendirme.
Maliyet-yarar irdelemeleri
İhtiyaçların belirlenmesi
Şantiye tesislerinin yeterli düzeyde olabilmesi için tüm beklentilerin
öncelikle ayrıntılı ve net olarak belirtilmesi gerekir. Bunun için
şantiye kullanacak proje müdür veya şantiye Şefi’nin bina ve
altyapı gereksinmelerini;
1. Gerçekçi iş miktarlarına,
2. İş programına,
3. Yapım stratejisine,
4. Kullanılacak eleman, malzeme, makine, ekipman verilerine,
5. Stok ve yedek tahminlerine,
Dayalı olarak titizlik hesaplamış veya hesaplatmış olması gerekir.
Yol, su, pissular, elektrik, gibi altyapı konuları şantiyelerin hayati
gereksinmeleridir. Öncelikle bunların sağlanması planlanmalıdır.
Kullanım suyunun ve atık suların taşınması, elektriğin üretilmesi,
zorunlu haller dışında tercih edilmemelidir.
Ayrıca yapıların kalite ve konforu ile ilgili ön talepler, bütçe,
olanakları dikkate alınarak belirtilmelidir.
İhtiyaç programının yapılması
Genel ihtiyaçların belirlenmesinden sonra şantiye tesisleri için yer aramaya ve projelendirmeye esas olacak
programın hesaplanmasına geçilir.
Bu hesaplar sonucunda;
1. Şantiyede çalışacak teknik ve idari personel sayıları, bunların ne kadarının aileleri ile birlikte şantiye
tesislerinde kalacakları, farklı nitelikteki aile lojmanlarının sayıları,
2. Misafirhane şeklinde lojman yapılacak ise kapasitesi,
3. Teknisyen, topograf, formen, kalfa, şoför, operatör, usta gibi elemanların sayıları,
4. Çalışacak işçi sayıları,
5. Bütün elemanların vardiya durumları, öngörülen sosyal hizmet türleri ve kapasiteleri,
6. Spor sahaları, mescit, kantin, revir, bayrak direği gibi yararlı ve moral arttırıcı unsurlar,
7. Çalıştıracak araçlar ve iş makinelerinin kapasiteleri, sayıları, kullanılacakları yerler ve bağlı olacakları ikincil
şantiyeler,
8. Şantiyede üretilecek malzeme ve ürünler için kurulacak tesisler, kapasiteleri, malzeme ve ürün stok alanları,
9. Ana inşaat için gerekli malzeme stok alanları,
10. Gerekli yedek parça ve ana inşaat için ambar gereksinmeleri,
11. Gerekli ekipman alanları,
12. Makine, araç park alanı gereksinmeleri,
13. Altyapılarda ilgili talepler (yol, su, elektrik, pissu, drenaj)
14. Şantiye planlamasını etkileyecek sair unsurlara ait veriler,
Şeklinde belirlenir.
İhtiyaç programında ayrıca İş’teki olası gelişmeler dikkate alınarak, bina eklemeleri ve ek binalar için ek alan
gereksinmeleri belirtilir.
Çevre olanaklarının tespiti
Şantiye tesisleri için inşaat alanında uygun yer olmayabilir. Bazen uygun yer
olmasına rağmen yapı alanı yakınında çok daha avantajlı olanaklar
bulunabilir.
Bu nedenlerle çevrenin yapı ve altyapı olanaklarının baştan araştırılmasında
yarar vardır.
Bu olanaklardan yararlanma olasılıkları;
1. Hukuki durumlar,
2. Uygunlukları,
3. yararlanma koşulları ve bedelleri
Birlikte incelenmeli ve bir rapor halinde getirilmelidir.
Olanaklar yüklenici firma ve kullanıcı yetkililerince değerlendirilerek karara
bağlanmalıdır.
Yer seçimi
Şantiye tesisleri yapı işinin gerektirdiği ihtiyaç programı büyüklüğüne ve niteliğine göre
toplu halde veya farklı yerlerde çeşitli üniteler halinde düşünülebilir. Birden fazla
şantiye kurulması halinde bir tanesinin, yönetimin bulunduğu ana şantiye olması
gerekir. Özellikle yol, baraj, gibi büyük ve yaygın işlerde şantiye tesislerinin birden
fazla yerde kurulması yararlı olur.
Tek veya toplu haldeki üstyapı şantiye tesislerinde olanak var ise, şantiye tesislerinin
yapı alanının içinde veya hemen yakınında olması en uygun çözümdür.
Şantiye tesisleri için yeterli alan bulunmayan durumlarda komşu veya yakın yerlerdeki
uygun olanaklardan yararlanma olasılıkları araştırılır. Ayrıca 2-3 katlı prefabrike
şantiye yapıları kullanılması irdelenir. En uygun tercih edilir.
Şantiye yeri sorunu olan işlerde, iş başında karavan ve çadırlardan yararlanılması,
inşaatın şantiye için kullanıma uygun yerlerinin öncelikle yapılıp kullanılması da sık
sık başvurulan çözüm yollarıdır.
Yer seçimi sırasında dikkat edilmesi gereken bir husus da, seçilecek yerin ileride inşaatı
engellememesidir. Bazen tam tersine bir olanak bulunabilir; yapılacak şantiye
tesislerinden bazılarının, ileride ana inşaat bünyesi içinde yapı sahibine verilme şansı
olabilir. (Altyapı işlerindeki servis yolları gibi). Bu olasılık peşinen araştırılmalıdır.
Kapasite, kalite, konfor verilerinin
tespiti
Şantiyeler belirli kurallara göre yönetilirler. Ancak onların askeriye kışlaları gibi
düşünülmesi yanlış olur. Tatil kampı, tatil köyü gibi de ele alınması da doğru olmaz.
Belki, bir izci kampı şeklinde değerlendirilebilirler. Önemli olan, tüm personelin
moralinin yerinde olması, şevkle çalışması ve verimli olmasıdır. İşçi gazinosundan,
şantiye şefi (veya proje müdürü) odasına kadar tüm mahaller, kullananları rehavete
düşürmeyecek, ancak tahmin edecek kalitede ve konfora sahip olmalıdır.
Soğuk bir yörede ısıtılmayan, sıcak bir yörede havalandırılmayan ve gerektiği halde
soğutulmayan koğuşlar kesinlikle orada yatanların uykularını, morallerini ve nihayet
verimlerini etkiler.
Konunun bir de kuruluş ve işletme maliyeti yönü vardır. Bu nedenle gerek yatakhane
hacmi gibi her bireyi ilgilendiren kapasitelerin, hem de gazino, yemekhane, lokal
kapasitesi gibi gün içinde birden fazla kullanımı olan mahallerin kapasitelerinin
optimum randıman sağlayacak şekilde belirlenmesi gerekir.
Gazino, yerel ve yemekhane kapasitelerini ekonomik olarak belirlemek için en çok
uygulanan yöntem çalışanları gruplar ve vardiyalar şeklinde ayırıp işbaşı, paydos,
yemek saatlerinin farklı olmasını sağlamaktır.
Ayrıca yasal bazı kayıtlar, bu konularda yönlendirici veriler içermektedir. Bunlara
uyulması gerekir. Bazı yan etkenlere bağlı olarak değişebilmekle beraber genelde
benimsenebilir.
Yapı sisteminin seçilmesi
• Tesislerin yapı sahibine satılması veya bırakılması
durumlarında, şantiye binaların onların istediği yapı sistemi ile
ve uygun görecekleri, onaylayacakları projelere göre yapılması
gerekir.
projelendirme
Şantiyede yer alacak birimlerden hangisinin nereye konulacağını
gösteren durum planına şantiye projesi (şantiye yerleşim projesi)
denilir.
Bir inşaata başlanmadan önce mutlaka bir şantiye yerleşimi
yapılmalıdır. Tekniğine uygun şantiye yerleşimi de iyi düşünülmüş,
araştırılmış, her yönüyle etüt edilmiş ve uygulamaya konmuş bir
şantiye projesiyle mümkün olmaktadır.
Tekniğine uygun ve iyi planlanmış şantiye projesi; imal edilecek
yapının büyüklüğüne veya küçüklüğüne, yerleşim merkezlerinden
uzaklığına, çalışacak personel sayısı ve yapının teknolojik
özelliklerine uygun olacak şekilde çeşitlilik arz etmektedir.
Yapılacak inşaat altyapı olsun, üst yapı olsun, büyük ya da küçük olsun
şantiye planlamasının vazgeçilemez etkin yapılacak inşaatın
"vaziyet planı"dır.
Şantiye projesi ön hazırlığı
Şantiye projesi hazırlanırken, şantiye hakkında aşağıda belirtilen ayrı
ayrı değerlendirilmelidir;
Şantiye binalarının yerlerinin tespiti ve yağış sularının dışarı atmak
için yapılacak drenaj planının hazırlanabilmesi için şantiyenin
yapılacağı yer görülmeli, çevresi hakkında bilgi alınmalı ve
gerekli görülürse o yerin topografik haritası çıkarılmalıdır.
Şantiye yapılacak gerçek depoların büyüklük ve sayılarını tespit ede
bilmek için, yapının çeşidi esas alınarak, fazla kullanılacak ve
depolanması gerekecek gereçlerin miktarları, ne tip bir depoya
ihtiyaç gösterecekleri tespit edilmelidir.
Şantiyede kullanılacak iş makinelerinin çeşidi ve sayıları tespit
edilmelidir. Böylece araçların park, tamirhane, yedek parça deposu
için ayrılacak yerlerin ve şantiye içi yollarının ölçülerinin tayini
mümkün olacaktır.
Şantiye projesi ön hazırlığı
• Yapılacak işin büyüklüğü dikkate alınarak, günde ortalama kaç işçi ve teknik
eleman şantiyede çalışacağı, bunlardan kaçının şantiyede yatacağı tespit
edilmeli ve bu sayılara evli personel için yapılacak lojmanların yerleri ve
sayıları belirlenmelidir.
• Şantiyenin dış yollara olan mesafesi ve bu yolların özellikleri bilinmelidir.
Şantiyeye sevk edilecek gereç ve araçların hangi yollardan yapılacağı,
bunlardan (kara, deniz, demir yolu, olmak üzere) her ikisi veya üçü söz
konusu ise ekonomik olanı araştırılmalıdır.
• Şantiyenin büyük yerleşme yerlerinden uzak olması halinde, şantiyede
bulunacak personel ve işçilerinin ihtiyaçlarını karşılamak için yapılacak
kantin, fırın, hamam ve benzeri binaların sayısı ve büyüklükleri tespit
edilmelidir.
Şantiye projesinin çeşitleri
Şantiye projeleri, genellikle 1/500 ölçekli olmaktadır. Kesit ve detaylar için
1/200 ölçek kullanılabilir. 0.60 x 1.00 m. ölçüsünden daha büyük pafta
kullanılmamalıdır. Eğer sığmaz ise iki, veya daha fazla pafta kullanılabilir.
Şantiye yerleşim planları için genel öneri: Favori pafta h0.30 x b(5x0.20)=0.30
x 1.00 olmalıdır. Geniş paftaya ihtiyaç varsa bu ölçüler h(2x0.30) x
b(5x0.20)=0.60x1.00'e çıkılabilir. Ara ölçüler ve daha büyük boylu paftalar
kullanılmamalıdır.
Şantiye projelerinde kurulması planlanan tesislerin inşaat, elektrik ve mekanik
imalat detayları ve planlarda hazırlanmalıdır.
Şantiye projesinin tanzimi
Detaylı hazırlanmış bir şantiye projesi hem şantiyenin kurulma süresini kısaltır
hem de yerleşimin rastgele yapılarak çeşitli aksaklıkların doğmasını
engeller. Bu konuda, şantiye binalarının gerçek depolarının ve çeşitli
maksatlarla gerekli alanların projede yerleri belirtilirken dikkate alınması
gereken hususlar incelenmiştir.
Maliyet-yarar irdelemeleri
Şantiye planlanmasındaki tüm unsurların bir bedeli, maliyeti vardır. O
işin veya işlevin göze alına bilmesi veya tercih edilebilmesi için
yararının gerçekçi şekilde belirlenmesi gerekir.
Bir işin, hizmetinin veya ürünün maliyetinin hesaplamak çoğu kez
kolaydır. Şantiye kurulurken gereken yapıların, altyapıların ve
donatımların maliyetleri teklif alınarak, hesap yapılarak
bulunabilir.
Ancak yararları belirlemek, onları önem ve önceliklerin göre
sıralamak, değerlendirmek ve karşılaştırmak çoğunlukla deneyim
ve öngörü ister. Yarar maliyet gibi gerçek yargısı değildir. Konuya,
kültüre, zamana, yerine, kişiye, miktara vb. etkenlere göre ve
kişiden kişiye değişe bilir.
ŞANTİYE ÇEŞİTLERİ VE DÜZENLENME
ÖZELLİKLERİ
Çevresi Serbest Küçük Bina Şantiyeleri
Bu ufak bir şantiye
örneğidir. Bina olarak yapı
ve işletme malzemeleri
konacak 1-2 baraka ile taş,
kum, çakıl ve tuğla depoları
bulunur. Düzenlenmesi
şekildeki gibidir. Sömellerin
betonarme yapılması
halinde kum ve çakılın bir
kısmının bina etrafına
kordon edilmesi uygundur.
Çevresi Kapalı Küçük Bina Şantiyeleri
Bu tip şantiyeler binanın
içinde kurulur . Binanın bodrum
katına gerekli malzemeler getirilir
ve bodrum işleri arkadan öne
doğru yapılarak ön kısımdan geçici
bir şantiye olarak yararlanılır.
Bodrum kat bitince, zemin kat
tavanına kadar gerekli malzemeler
getirilir ve yine ön kısım ufak bir
şantiye yeri olarak kullanılır.
Bundan sonra zemin kat malzeme
ve şantiye yeri olarak
değerlendirilip ve üst katlar inşa
edilir. Bina içinde betonyer
kuracak yer olmadığından ancak
yer harmanlarında beton yapılır.
Çevresi Serbest Büyük Bina
Şantiyeleri
Büyük bina
şantiyelerinde personel
barakaları, malzeme ambarları,
kireç ve çimento deposu, kireç
söndürme çukurları, betonyer,
elevatör, kum, çakıl ve tuğla
depoları, kalıp yeri ve demir
bükme depoları bulunmalıdır.
Tuğlalar genellikle 10.000
tuğladan ibaret yığınlar halde
depolanır. Şekilde birbirleriyle
ilgili üniteler bir araya
toplanmıştır. Örneğin; demir
deposuyla demir bükme yeri yan
yanadır. Kereste deposu ile
biçme yeri ve kalıp yeri bir
aradadır. Üçüncü bir grup, bir
arada bulunan kum, çakıl, kireç,
çimento ile betonyer tarafından
meydana getirilir. İskele
kerestesi binaya yakın
konmuştur.
Kooperatif İnşaatı Şantiyeleri
Bu tip inşaatlarda binaların kapı,
pencere, parmaklık, çatı, döşeme, merdiven
v.s.leri standardize edilmiş olduğundan bunlar
için toplu yapım tesisleri kurulur. Bu şekilde
ekonomi sağlanmış olur. Bu binalardaki beton
işlerini de ekonomik olarak yapmak ve iyi bir
kontrol sağlamak için bir beton yapım
merkezi kurulur ve yapılan beton binalara
hazır olarak iletilir. Bu beton yapım merkezi,
çimento ambarı, kum ve çakıl depoları,
betoniyer tesisleri ve briket-tuğla yığınlarıyla
bir araya toplanarak kombine bir işletme
ünitesi şeklinde kurulur. Sonra kereste
ambarı, iskele-kalıp atölyesi de buna
eklenerek ikinci bir işletme ünitesi elde edilir.
Üçüncü işletme ünitesi ise malzeme ambarı,
demir ambarı, demir bükme ve hazırlama
atölyesinden oluşur. Dördüncü ünite garaj,
taşıt parkı, demir atölyesi ile oluşturulur.
Şantiye şefi, büro binası, ufak makine ve alet
ambarı bir arada bulunur. Şantiye içi taşıma
işlerinde damper ya da kamyonet kullanılır.
Bu tip şantiyelerde, şehre yakınlığından
dolayı genellikle elektrik enerjisi kullanılır
1-İnşaat malzemesi ambarı
2-Şantiye binası
3-Çimento ambarı
4-İşletme gereçleri ve makine
ambarı
5-Betoniyerler
6-Biriket
7-Kum ve çakıl deposu
8-Tuğla deposu
9-Kereste deposu
10-Marangozluk atölye
11-Kalıp ve iskele yeri
12-Kalıp ve iskele parkı
13-Demir işleme yer
14-Demir parkı
15-Demir ambarı
16-Sıcak ve soğuk demir, atölyesi
17-Tamir atölyesi
18-Makine parkı
19-Taşıt parkı
20-Garaj
21-Akaryakıt tankı
Bina Yıkım Şantiyeleri
1- Çatı örtüsü sökülür, bir oluktan
kaydırılıp damdan aşağı indirilir.
2- Çinko, dere ve oluklar sökülür,
parçalanmadan palangayla damdan aşağı
indirilir.
3- Bina içindeki elektrik, su borusu,
kalorifer, mutfak, banyo tesisleri, tüm
borular sökülür.
4- Pencereler, kapılar, parmaklıklar,
kepenkler sökülür, bina merdiveninden
aşağıya indirilir.
5- Mermer ve fayanslar (kırılmadan
sökülebiliyorsa) sökülür, merdivenden
indirilir.
6- Döşemelerdeki ahşap parkeler
(tahribatsız olarak) sökülür, merdivenden
indirilir.
7- Çatıda kiremit altı kaplaması, mertek,
aşık ve makaslar sökülerek damdan yere
palangayla indirilir.
Diğer katlarda
üst Katta
benzer
Şekilde(Aynı
Sırayla) yıkılır
Menfez Şantiyeleri
Bu şantiyeler küçük
olup, arazi ve yol
durumuna göre
malzeme depoları
köprü ekseninin iki
yan tarafına da
kurulur. Çimento,
kereste ve ekipman
çadırları bir tarafa
alınır. Diğer tarafta
ise taş, kum, çakıl
depolarıyla betoniyer
veya harman
bulunmaktadır.
Betonarme Köprü Şantiyeleri
Böyle bir
şantiyede çimento
ambarı, kereste
ambarı, kereste
parkı, iskele kalıp
atölyesi, yapı ve
işletme malzemesi
ambarı, kalıp parkı,
demir parkı, demir
ambarı, makine ve
yedek parça
ambarı, akaryakıt
deposu, lojmanlar,
garaj, bakkal,
kantin, revir ve
bürolar bulunur
1-Çimento ambarı 8-Demir bükme yer 15-Revir
16-Büro
17-İşçi barakası
18-Kum deposu
19-Çakıl deposu
20-Betonyer
21-Kompresör
2-Kereste biçme ambarı 9-Makine ve yedek parça
ambarı
3-İskele kerestesi parkı 10-Akaryakıt deposu
4-Kalıp atölyesi 11-Personel lojmanı
5-Kalıp parkı 12-Garaj
6-Yapı ve işletme ambarı 13-Bakkal
7-Demir ambarı 14-Kantin
Kâr gir Köprü Şantiyeleri
Bu şantiyelerde binaların düzenlenme biçimi betonarme
köprülerdekinin aynısı olmakla birlikte en önemli fark taş yontma parkının
bulunmasıdır. Bu tip şantiyelerde gerek ocaktan hazır olarak getirilen taşlar,
gerekse şantiyede yontulan taşlar ayrı ayrı depo edilmelidir. Depolar
arasında taşıtların çalışması için yolar bırakılmalıdır.
Viyadük Şantiyeleri
Bu şantiyeler de viyadükün
taş, betonarme veya demir
olmasına göre çeşitlidir. Tabliye
kısmı ne olursa olsun aynı cinsten
normal bir köprüden farkları
viyadük yüksekliğinin
oluşturduğu zorluklardır. Eğer
kablolu bir kren yapılacaksa
şantiye tesislerinin viyadük
kronmanından (tepe noktasından)
yukarıda yapılması, harç ve
çimentonun aynı yamaçta
hazırlanması ve hepsinin kablolu
kren güdeleriyle iş başına
taşınması uygun olur.
Kronman kotunda Viyadük şantiyesi örneği
Viyadük Şantiyeleri
Kablolu bir krenin
yapılamadığı hallerde her
ayağın yanına kronman
kotuna kadar bir elevatör
kulesi yapmak ve işçilerle
malzeme, araç ve gereci bu
elevatör yardımıyla işyerine
çıkarmak uygundur. Bu
durumda şantiye tesisleri
daha alt kotlarda yapılır.
Yalnız su baskınından
korunmak amacıyla
şantiyenin bir miktar
yamaçta yapılması
uygundur.
Yamaç ve talvegde viyadük şantiyesi örneği
Yamaç Viyadükü ve Dayanma
Duvarı Şantiyeleri
Düzgün olmayan
arazide depolar yamaca
kurulur. Depodan
aşağıdaki yapının arkasına
tahtadan yapılmış oluklar
uzatılır, malzeme bu
oluklardan aşağıya
kaydırılır. Yalnız, tahta
olukların malzeme yükü
altında kırılmalarını
önlemek için üst ucu
yamaca, alt ucu yapının
kenarına mesnetlenmiş
kafes kiriş veya iki
direkten oluşan gergili
kirişe oturtulur
Baraj Şantiyeleri
Bu şantiyeler, pek çok
işletmenin bir arada çalıştığı
kombine şantiyelerdir. Birinci
işletme ünitesini temel kazısı
ve kazının taşınması oluşturur.
İkinci işletme ünitesini de taş
ocakları, taş taşınması,
kırılması, elenmesi ve
yıkanması teşkil eder. Üçüncü
işletme ünitesini malzeme
tartısı, beton yapılması,
taşınması, dördüncü üniteyi de
atölyeler oluşturmaktadır.
Beşinci ve altıncı üniteler ise
ambarlarla enerji santralından
oluşmaktadır .
Liman Şantiyeleri
Bu şantiyeler de
kombine şantiyelerdendir. Bir
limanda taş ocakları, taş
taşınması, suni blok, denizde
yükleme ve boşaltma gibi
işlemler başlı başına işletme
oluşturur. Diğer işletmelerse
sırasıyla atölyeler, ambarlar ve
santralden oluşur
Kısa Tünel Şantiyesi
Uzunluğu 600 m.den küçük tünellere
kısa tünel denir. Bu çeşit tünellerde başlıca
özellik vantilasyon dayanımının
bulunmamasıdır. Bu tünellerde insan gücü
kullanılır. Fakat makine yönünden yeterli
firmalar kompresör ve elektrojen grupları
kullanırlar. Bu tesisler, lastik tekerlekli
şasiler üzerine bindirilirler. Çimento,
malzeme ve kereste için bir ambar kurulur,
küçük bir demir ve ahşap atölyesi vardır.
Mühendis ve personel lojman ve büroları
için barakalar yapılır. Patlayıcı madde
deposu uzak bir yere kurulur. İşçiler için
çadırlar ve bakkal bulunmalıdır. Burada
malzeme taşımak için dekovilden
yararlanılır. Dekovil tünel içine tek hatlı
olarak girer, tünel dışında ise bu hatlar
makaslar yardımıyla ikiye çıkartılır.
Hatlardan biri malzemeyi dökmek için
depoya, diğeri ise tünel içine malzeme
taşımaya ayrılmıştır. Taşıma hattının
sonradan iki hatta çıkartılması dekovillerin
manevrasını sağlamak içindir
1-Motris
Kuvvet
4-Büro 7-İşçi çadırı 10-Kum
2-Ambar 5-Lojman 8-Bakkal 11-Çakıl
3-Atölye 6-Patlayıcı
madde
9-Taş yığını 12-Blok
Atölyesi
Uzun Tünel Şantiyesi
Uzunluğu 600 m. den fazla
olan tünellere uzun tünel denir. Bu
çeşit tünellerde vantilasyon
gerekir. Ayrıca gerekirse tünel
içinde biriken suyu dışarı atmak
için pompaj tesisiyle akaryakıt
deposu, çimento ambarı, yapı
malzemesi ambarı, atölyeler, büro
ve lojmanlar, garaj, bakkal, kantin
ve revir gibi binalar bulunur.
Tünel içine tek hatlı bir dekovil
döşenir, fakat tünel ağzından
başlayarak ardarda iki makas
konulup dekovil hattı üçe bölünür.
Bunlardan bir tanesi tünel
kazısından çıkan zemini dökmeye
yarar, ikincisi tünel içine malzeme
taşır, üçüncüsü ise ambarlardan
tünel içine gerekli alet, ekipman
ve kalıp taşır. Şantiyede özel bir
telefon gereklidir
1-Vantilasyon 8-Lojman 15-Patlayıcı madde
2-Akaryakıt deposu 9-Taş yığını 16-Garaj
3-Çimento ambarı 10-Çimento barakası 17-Bakkal
4-Yapı malzemesi
ambarı
11-Kum yığını 18-Kantin
5-Kereste ambarı 12-Beton blok
atölyesi
19-İşçi barakası
6-Atölye 13-Çakıl yığını 20-Revir
7-Büro 14-Makine parkı 21-Pompaj tesisi
Şose, Asfalt Kaplama ve Bakım
Şantiyeleri
Bu şantiyelerin şehirde bir merkez bürosu ve ambarı bulunur.
Burada kaplama malzemesi ambarı, makine yedek parçaları ambarı,
proje servisi ve muhasebe servisi gibi bölümler bulunur. Bu merkez,
işbaşı şantiyesini destekleyen taş ocağı işletmesi, taş kırma ve eleme
servisi ayrıca asfalt betonu yapma servisi vardır. Bundan başka,
sıcak betonu taşıma servisi bulunur. Taşıma araçlarının bakımı
merkez atölyesinde yapılır. Son olarak da asfalt dökme ve
silindirleme servisi vardır. Fakat genellikle bu servis ana servise
bağlıdır
Caddelerde Asfalt Kaplama ve Bakım
Şantiyeleri
Şose şantiyelerinden farklı olarak bu şantiyelerde trafiği kesme
zorunluluğu vardır. Bu şantiyelerin şehirde bir merkez bürosu ve
ambarı bulunur. Ancak burada pek çok hazır malzeme piyasadan ve
yüklenicilerden sağlanacağı için ambar hacmi küçüktür. Bu
şantiyelerde şehir sınırları dışında bir arazide asfalt betonu
hazırlama istasyonu kurulur ve buna paralel olarak şehir içine asfaltı
taşıyan bir taşıma servisi oluşturulur. Çok iyi bir iş programı
hazırlanmalı ve buna göre çalışan bir asfaltlama ve silindirleme
servisi kurularak işlere devam edilmelidir. İş bittikten sonra “Kesin
Kabul” e kadar sürekli bakım yapmak üzere bir servis kurulur
Kaldırım Yapma Şantiyeleri
Bu tip şantiyelerin hemen hepsi kaldırım taşlarını belirli
bir ocaktan temin ederler. Kaldırım taşları şehirde belirli bir
yere depo edilir. Depolarken bu taşlar kaldırım taşı ve bordür
taşı olarak iki kısım halinde sınıflandırılır ve ayrılır. Kaldırım
taşı malzeme depolarının yanında kum depoları da bulunur.
Malzeme, depolardan işbaşına taşınır. Kaldırım taşı
döşenirken, olabildiğince trafiği kesmemeye çalışılmalıdır.
Trafiğin kesilmesi halinde çok iyi bir iş programı gereklidir
Kanalizasyon Şantiyeleri
Şehirde bir merkez bürosu ve şantiyesi kurulur. Ambar
çevresine kurulan merkez şantiyesinde kum, çakıl depoları,
betoniyerler, kalıplar, boru döküm yerleri ve yapılan boruları
saklamak için boru depoları yapılır. İşin önemli bir kısmı merkez
şantiyesinde yapılır, bunlar işbaşı şantiyesine hazır olarak taşınır,
işbaşı şantiyesinde yalnızca rögarlar üretilir. Rögarın dökülmesi için
gereken beton ve kalıplar merkez şantiyesinden hazır olarak gelir,
çünkü şehir içinde kalıp yapmak ve beton üretmek zordur. Bu
şantiyelerde en önemli rol merkez şantiyesindedir ve bunu önem
bakımından taşıma servisi ve onu da işbaşı şantiyesi izler
Yol İnşaatı Şantiyeleri
Bunlar da kombine şantiyelerdendir. Ayrı ayrı işletmeler bir araya
getirilerek şantiye kurulur. Şehirde bir merkez örgütü, burada ambarlar,
makine parkı, teknik servis ve muhasebe servisi bulunur. Yol inşaatı yapılan
kısmın ortalarında, uygun bir yerde bir işbaşı şantiyesi kurulur. İşbaşı
şantiyesi örgütü, merkez örgütünün küçük bir örneğidir. İşbaşı
şantiyelerinde taş ocağı işletme servisi, taşıma servisi, telefon servisi, servis
yolu ve dekovil hatları inşa ve bakım servisi, servis köprüsü yapım servisi,
taşıt bakım servisi, makine bakım servisi, toprak işleri servisi, köprü yapım
servisi ve yol kaplaması servisi gibi esas servisler vardır. Ayrıca şantiye
binalarının yapımı için bina inşaat servisi ve yol bakım servisi bulunur.
Engebeli arazide çalışıldığı zaman bir de tünel yapım servisi bulunur
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
LÜTFEN Yorum yaparken:
1. İçerik konusuyla alakalı olmasına özen gösterin.
2. Yazım ve dil bilgisi kurallarına uymayı ihmal etmeyin.
3. Konu ile ilgili olmayan sorularınız için ise Blogger Yardım veya İletişim sayfalarını kullanın.