BİLİRKİŞİLİK KLAVUZU TIKLA İNDİR. ..!
DEPREM NEDENİYLE YIKILAN VEYA
AĞIR HASAR GÖREN BİNALARLA İLGİLİ
DELİL TOPLAMA VEYA DELİL TESPİTİ
HAKKINDA
BİLİRKİŞİLİK KILAVUZU
HUKUK İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
BİLİRKİŞİLİK DAİRE BAŞKANLIĞI
[Şirket adresi]
Bu kılavuz, deprem nedeniyle toptan veya kısmi göçmüş binalar ile acil yıkılması gereken ağır hasarlı
binalarda uygulanacak bilirkişilik işlemlerini kapsamaktadır. Kılavuz, deliller zarar görmeden ve
kaybolmadan bilirkişi raporlarının eksiksiz bir şekilde hazırlanması amacıyla düzenlenmiştir.
DEPREM NEDENİYLE YIKILAN VEYA AĞIR HASAR GÖREN BİNALARLA İLGİLİ
DELİL TOPLAMA VEYA DELİL TESPİTİNDE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
Bilirkişi Heyeti
Mimar, inşaat mühendisi, jeoloji mühendisi, harita mühendisi ve ilgisine göre
jeofizik mühendisi ile ihtiyaç halinde diğer bilirkişilerden oluşan bilirkişi
heyetidir.
Adres Bilgileri İl/ İlçe/ Mahalle/ Sokak/ Bina Numarası
Konum Bilgileri Mevki/ Pafta/Ada/ Parsel/ Koordinat Bilgisi (TUREF, ITRF96-2005 EPOK)
Binanın Tahmini
Yaşı (Mahallinden sorulacak)
Bina Nizamı
1. Bitişik Nizam a) Köşede Bitişik b) Ortada Bitişik
2. Ayrık Nizam
Binanın
Yıkılma Zamanı
Gün ve saat:
(Mahallinden sorulacak)
Taşıyıcı Sistem
1. Betonarme
2. Yığma
3. Karma
4. Çelik
Durum Krokisi
Harita mühendisi tarafından yıkılmış binanın parsel bilgisi, vaziyet planına göre
yerleşimi ile yıkıntının sınırlarını gösteren yaklaşık ölçekli kroki çizilmelidir
(Mümkünse havadan drone vasıtasıyla görüntü alınmalıdır.).
Temel Krokisi
Temel ve devamı niteliğindeki donatı filizlerine zarar verilmeyecek şekilde
enkazın temele kadar tıraşlanmasından sonra; kolon sayısı, yerleri ve ebatları
tespit edilerek temel krokisi üzerinde ölçüler ile gösterilmelidir (Mümkünse
havadan drone vasıtasıyla görüntü alınmalıdır.).
Kesilmiş kolon durumunun tespiti (Belirlenemedi/ Var/ Yok)
Temel ve Zemin
Durumu
Temelin gözlemlenen planı ve tipi (tekil, bağ kirişli tekil, sürekli, radye),
Temelin görülebilen ölçütleri (kalınlık, genişlik),
Temel üzerinde gözlemlenen hasar tipi ve konumu,
Temellerde gözlemlenen aşırı oturma ve/veya ötelenme izleri ve tahmini
boyutları,
Temel alanı çevresinde gözlemlenen aşırı zemin oturma, çatlak, ötelenme
izlerinin yapıya uzaklığı ve tahmini boyutları,
6 metreden uzak olmayan komşu binaların temellerinde gözlemlenebilen
aşırı oturmaların miktarı ve uzaklığı,
belirtilmelidir.
Tüm ölçüm ve gözlemler kroki ve fotoğraflarla belgelenmelidir.
Betonarme
Yapılardan
Numune Alımı
Betondan numune alınmadan önce taşıyıcı elemanların fotoğrafı çekilmelidir.
Taşıyıcı elemanlar örselenmemiş olmalıdır.
Betondan Karot Alımı
Düşey taşıyıcılardan (kolon, perde) toplamda en az 3 adet numune
alınmalıdır.
Karot nominal çapı en az 10 cm olmalıdır.
Karot numunesinin fotoğrafı çekilmeli ve nereden alındığı belirtilmelidir.
Alınan tüm karot örnekleri patpatlı (airbag) torbalara konulmalı ve
kutulanarak saklanmalı ve taşınmalıdır.
Numune yüksekliğinin çapına oranı en az 2 olmalıdır.
Maksimum agrega dane boyutu resim ile belirtilmelidir.
Numuneler donatı içermemelidir.
Donatılardan numune alımı
Donatı tipi belirtilmelidir. (Nervürlü/ Düz)
Numune, düşey taşıyıcılardan ve örselenmemiş donatılardan alınmalıdır.
Numune, en az 3 farklı noktadan alınmalıdır.
Betonarme
Yapılarda Taşıyıcı
Sistem İncelemesi
Döşeme adedinden belirlenen kat adedi:
Kolon-kiriş birleşim bölgesi etriyesi: (Var/ Yok/ Belirlenemedi)
Kolon ve kirişlerde etriye sıklaştırılması: (Var/ Yok)
Etriye aralığı ölçümü:
Etriye kancası durumu: (90/ 135 derece)
Çiroz: (Var/ Yok)
Yığma Yapılar
Taşıyıcı duvar malzemesi tipi: (ahşap, boşluklu tuğla, harman tuğlası, taş,
briket vb.)
Duvar malzemesi örselenmemiş numune alımı
Numunenin nereden alındığı belirtilmelidir.
Numuneye numara verilerek fotoğrafı çekilmelidir.
Numune örselenmemiş duvar malzemesinden alınmalıdır.
Video
Enkazın her cepheden genel görüntüsünün video kaydı alınmalıdır.
Detayların (kolon, kiriş, döşeme ve temel) video kaydı alınmalıdır.
(Mümkünse havadan drone veya başka bir araçla görüntü alınmalıdır.)
Fotoğraf
Enkazın her cepheden genel görüntüsünün fotoğrafı çekilmelidir.
Detayların (kolon, kiriş, döşeme ve temel) fotoğrafları çekilmelidir.
DEPREM NEDENİYLE YIKILAN VEYA AĞIR HASAR GÖREN BİNALARLA İLGİLİ
TEMİN EDİLMESİ GEREKEN BİLGİ VE BELGELER
Proje Bilgileri
Varsa yapı ruhsatına esas mimari ve betonarme statik projeleri,
Varsa tadilat projeleri,
Varsa yapı aplikasyon projesi,
Zemin etüt raporu,
İlgili belediyeden/Çevre, şehircilik ve iklim değişikliği il müdürlüklerinden,
Proje müelliflerinden,
Yapı sahiplerinden,
İlgili yapı denetim firmasından,
temin edilmelidir.
Temin edilen projelerin ve raporların geçerli mevzuata uygun olup olmadığı,
Hazırlanan projelerin ve raporların ilgili kurumlar tarafından onaylanıp
onaylanmadığı,
Yapının onaylanmış projelere uygun yapılıp yapılmadığı,
araştırılmalıdır.
Binanın depremden önceki görüntüsü veya fotoğrafı eklenmelidir.
(Tapu Kadastro Genel Müdürlüğü, belediyelerin resmi internet sitesi, Google,
Yandex vb. kaynaklardan faydalanılmalıdır.)
Yapı Dokümanı
Yapı ruhsatı, yapı kullanma izin belgesi, yapı kayıt belgesi ve gerekli görülen
diğer belgeler temin edilmelidir.
TANIMLAR VE AÇIKLAMALAR
Bilirkişi Heyeti
Bilirkişi raporunun hazırlanabilmesi için birçok bilim alanını kapsayan
disiplinlerarası çalışmaya ihtiyaç vardır. Sahaya ilk gidişte binanın doğru
şekilde belirlenebilmesi ve enkazın yerinin işaretlenmesi için harita
mühendisine; yapı tasarım hataları için ise inşaat mühendisine ihtiyaç vardır.
Zemin problemlerinin belirlenmesi için jeoloji mühendisi veya zemin
konusunda uzman inşaat mühendisi ile jeofizik mühendisi gereklidir. Temel ve
kolon boyutları ile kolon aplikasyonu harita mühendisi ve inşaat mühendisi
tarafından yapılabilir. Yapı ruhsatı, yapı kullanım belgesi ve yapı kayıt belgesi
gibi belgelerin incelenip yapının uygunluğunun belirlenmesinde mimar
gereklidir. Bilirkişi raporunun nihai hale getirilmesinde tüm heyet sorumludur.
Adres Bilgileri
Bilirkişi raporunun doğru yapı hakkında hazırlanabilmesi için adres bilgileri (il,
ilçe, mahalle, sokak, bina numarası) önem arz etmektedir. Bilgiler AFAD’ın
“Hasar Tespit” programından temin edilebilir.
Konum Bilgileri
Bilirkişi raporunun doğru yapı hakkında hazırlanabilmesi için konum bilgileri
(mevki, pafta, ada, parsel, koordinat bilgisi) önem arz etmektedir. Bilgiler
AFAD’ın “Hasar Tespit” programından temin edilebilir.
Binanın Tahmini
Yaşı
Yapının hangi şartnamelere tabi olduğunu anlamak için yapım yılı ve dolayısıyla
yaşının bilinmesi gerekmektedir. Binanın tahmini yaşı; proje, diğer bilgi ve
belgelerden elde edilebilir. Ancak bu bilgi ve belgelere ulaşılamaması halinde
binanın tahmini yaşı hakkında tespit mahallinde bilgisi olan kişilere
başvurulabilir.
Bina Nizamı
Bina nizamı bir deprem davranışının etmeni olduğundan bu bilgi değerli olabilir.
Bina ya müstakil (ayrık nizam) ya da bitişik nizam bir yapıdır. Bitişik nizamda
bina ya köşede (köşede bitişik) ya da arada (ortada bitişik) bir yapıdır. Örneğin;
dört bina bitişik ise iki dış kenardakiler köşede bitişik, içteki diğer iki bina ortada
bitişik olarak formda işaretlenmelidir.
Binanın Yıkılma
Zamanı
Sismolojik olarak yapıya gelen deprem kuvvetinin belirlenmesi için bu bilgi
önemli olabilir. Mümkünse tespit mahallinde yapının yıkılma zamanı hakkında
bilgisi olan kişilere başvurulabilir.
Taşıyıcı Sistem
Yapı davranışı ile ilgili yorumda bulunabilmek ve doğru delilleri toplayabilmek
için bu bilgi kesinlikle belirlenmelidir. Mevzubahis yapılar genellikle betonarme
olacaktır. Bunun haricinde ahşap, yığma, prefabrik veya çelik yapılar da söz
konusu olabilir. Bu tiplerin karma olarak kullanıldığı yapılarla da karşılaşılabilir.
Karma yapı örneğin ilk katları betonarme iken sonraki katlarda yığma yapılmış
bina, ilk katları yığma iken üst katları betonarme bina veya betonarme ve
yığmanın aynı katta kullanıldığı yapıları anlatmaktadır.
Durum Krokisi
Mevcut yıkım durumunu belgelemek amacıyla, yıkım sonrası mevcut yapının
bulunduğu parselin sınırları üzerinde, vaziyet planı veya yapı aplikasyon
projesine göre binanın hasar öncesi oturumunu kesik çizgiler ile; yıkılmış
binanın sınırlarını ise düz çizgiler ile gösteren durum krokisi çıkarılacaktır. Test
için örnek alınan yerler krokide gösterilecektir. Mümkünse havadan drone ile
çekim yapılarak mevcut durum belgelenecektir.
Temel Krokisi
Yapı davranışını anlayabilmek ve projeyle uyumunu belirleyebilmek için düşey
taşıyıcıların (kolon ve perde duvar) yerlerinin ve boyutlarının hassasiyetle
çıkarılması önemlidir. Bu bilgiler ise en kolay enkaz kaldırılıp temel seviyesine
inildiğinde çıkarılabilir. Enkazın kaldırılmasıyla ortaya çıkacak olan boş alan
üzerinde temelden gelen kolonların izleri ve donatılarının filizleri sayesinde
hızlı, güvenilir ve hassas bir şekilde düşey eleman belirlemesi yapılabilir. Hatta
kolon kesilmesine ait şifahi bir bilgi varsa, temel incelenirken bu iddianın
belirlenmesi mümkün de olabilir. Mevcut yapının bulunduğu parselin sınırları
üzerinde, temel seviyesindeki kolon ve perde duvar yerleri işaretlenmek ve
ölçülendirmek suretiyle krokide gösterilecektir. Ayrıca havadan drone
görüntüsü alınabilirse ileride bu belge çok faydalı olabilecektir.
Temel ve Zemin
Durumu
Temele kadar temizlenen alandan temelin tipi ve planı çıkarılmalıdır. Temeller
eskiden her kolonun altında münferit olarak yapılmaktaydı (tekil temel).
Genellikle tekil temeller birbirlerine ufak kirişler ile bağlanırdı (bağ kirişli tekil
temel). Temeller bir aks boyunca tek yönde veya çift yönde sürekli yapılabilir.
Yeni yapılarda tüm oturum alanını kaplayan radye temeller yapılabilmektedir.
Zemin ile ilgili olarak aşırı temel oturması, ötelenmesi veya zemin sıvılaşması
problemleri bu inceleme sırasında belirlenebilir.
Temel alanında ve çevresinde zeminden kaynaklanan sorunların anlaşılması için
bu alanda aşırı zemin hareketlerine işaret edebilen sıvılaşma belirtileri (kum
fışkırması, kaldırım veya kaplamada aşırı kabarma ile kırılmalar vs.); fay,
heyelan veya yanal yayılmadan kaynaklanabilen zemin çatlakları tespit
edilmelidir. Bu tespitler de yön, mesafe, genişlik belirtecek şekilde bir krokide
gösterilmeli ve fotoğraflarla belgelenmelidir.
Betonarme
Yapılardan
Numune Alımı
Betonun ve içinde kullanılan inşaat demirinin (donatı) kalitesi önemlidir.
Betondan karot örnekleri alınarak test edilmelidir. Beton karışımında büyük
agrega/taş kullanılma olasılığı da göz önünde bulundurularak 10 cm çapında
karot numunesi alınması önerilmekte ve karot alımı esnasında veya karotların
dayanım tespiti aşamalarında agrega maksimum tane büyüklüğü fotoğraf
çekilerek kayıt altına alınmalıdır.
Çok sayıda göçmüş bina bulunduğundan ve işin aciliyeti ile imkânlar dahilinde
3 adet karot numunesi alınması önerilmektedir. Karot numuneleri örselenmemiş
ve bütünlüğünü tamamen korumuş bir taşıyıcı elemandan alınmalıdır.
Örselenmemiş üç farklı düşey taşıyıcının olabildiğince orta yüksekliğinden karot
alınması yerinde olacaktır. Karotlar mümkünse çapının iki katı yüksekliğinde
alınmalıdır (20 cm). Karot alırken donatı kesilmemelidir; yani karot içinde
donatı olmamalıdır. Alınan karot numuneleri özenle saklanmalı ve zarar
görmemeleri sağlanmalıdır. Bu amaçla her karot numunesi patpatlı naylonlar ile
özenle sarılmalıdır. Karot numuneleri Çevre ve Şehircilik Bakanlığı sertifikalı
laboratuvarlarda kırılmalıdır. Ancak güvenilirlik ve doğruluk açısından bu da
yeterli değildir. Bu laboratuvarlarda küp numune kırmak için kullanılan yüksek
eksenel yük kapasiteli (100-200 ton) hidrolik presler uygun değildir. Karot
kırmak için kesinlikle özel üretilmiş düşük kapasiteli (maksimum 50 ton) özel
presler kullanılmalı ve yükleme standartlarının belirlediği yükleme hızında ani
bir şok etkisi uygulamadan yapılmalıdır.
Yapıda kullanılan hem düşey hem de yatay donatının (boyuna donatı ve etriye)
tipi belirlenmelidir (nervürlü veya düz donatı). Üç farklı düşey taşıyıcıdan 35
cm uzunluğunda donatı numunesi kesilmelidir. Bu donatılar sünüp uzamamış,
örselenmemiş bölgelerden kesilmelidir. Alınan çelik numuneleri Çevre ve
Şehircilik Bakanlığı sertifikalı laboratuvarlarda akma, kopma ve uzama
özelliklerinin belirlenmesi amacıyla eksenel çekme deneyine tabi tutulmalıdır.
Betonarme
Yapılarda Taşıyıcı
Sistem İncelemesi
Kat adedi belirlenmelidir. Kat adedi bina performansı açısında çok önemlidir ve
kesinlikle projesine uygun yapılmalıdır. Çıkılan kaçak katlar göçme için
belirleyici olabilir. Göçmüş bir binada kat adedi, üst üste duran döşemelerin
sayılmasıyla belirlenebilir. Deprem sırasında yapının ihtiyacı olan sünek
davranışı gösterebilmesi için etriyelerin varlığı, doğru yerleşimi ve
detaylandırılması hayati önem taşımaktadır. Bundan dolayı mümkünse kolon
kiriş birleşim bölgesinde kolon etriyelerinin olup olmadığı belirlenmelidir.
Ayrıca kirişlerin sol ve sağ ucu ile kolonların alt ve üst uçlarında etriyelerin orta
bölgelerine göre daha sık yerleştirilmesi gerekmektedir. Genellikle orta
bölgelerde 20 cm’de bir etriye kullanılırken uç
bölgelerinde 10 cm’de bir kullanılır. Etriye
detaylandırması olarak kanca uçlarının 90 derece
değil içeriye bükülüp 135 derece yapılmaları
elzemdir. Yoksa bir deprem sırasında rahatça
açılarak gerekli sargılama etkisini yaratamazlar.
Ortalama etriye aralığının hem uç hem de orta bölge için yaklaşık olarak
belirlenmesi gerekir. Kolonlarda şekil kareden dikdörtgene döndükçe etriyelerin
sargılama etkinliği azalır. Bunun için kolonun uzun kenarı boyunca kısa
yönünde çirozların konulması gereklidir. Bu tür kolonlar için çiroz kullanılıp
kullanılmadığı belirlenmelidir.
Yığma Yapılarda
Merkezlerde değilse de köylerde yığma yapı olacaktır. Bunların duvar
malzemesi belirlenmelidir. Genellikle briket veya boşluklu tuğlaya
rastlanılmaktadır. Bu yapıların projesi varsa projeye uygunlukları kontrol
edilebilir. Bunun için dış cephe uzunlukları ve cephedeki boşluklar (pencere ve
kapı) belirlenmeye çalışılabilir. Ayrıca duvarlardan malzeme örneği alınıp
incelenmelidir.
Video
Görüntü kaydı delil olması açısından çok önemlidir. Zira enkaz en kısa sürede
kaldırılacak ve ortada delil kalmayacaktır. Bu nedenle ileride oluşabilecek
ihtilafları önleyebilmek için video çekimi önem arz etmektedir. Yapı ve
çevresini anlayabilmek için genel görünüş esastır. Bu çekim drone ile
yapılabilirse çok faydalı olacaktır. Sonrasında detaylara gelinip yakından çekim
yapılmalıdır.
Fotoğraf
Çekilmiş olan videolardan görüntü yakalanabilse de kalite düşebilmektedir. Bu
sebeple yüksek kalitede ve detayda fotoğraflama esastır. Detay fotoğraflarda
ölçek algısının yaratılabilmesi için çelik metre, kalem, bozuk para, cetvel gibi
cisimler fotoğrafta görünür şekilde yer alması gereklidir. Bu ölçekler mümkün
olduğunca ölçüm yapılan yere yakın olmalıdır.
Proje Bilgileri
Bilirkişi raporunun hazırlanabilmesi için sahadan toplanan verilerin mevcut
projeler ile karşılaştırması gerekir. Mimari ve betonarme projelerin bulunması
çok önemlidir. Tadilat projeleri de varsa temin edilmelidir. Ayrıca deprem
öncesi yapı fotoğrafının bulunması çok faydalı olacaktır.
Yapı Dokümanı
Yapı tamamlandıktan sonra oturulabilmesi için bazı belgeler alınmaktadır. Bu
belgeler yapının uygun yapıldığının bir göstergesi olarak verilmektedir. Yapı
ruhsatı, yapı kullanma izin belgesi, yapı kayıt belgesi ve gerekli görülen diğer
belgeler temin edilmesi önemlidir.
Hasarsız ve Az Hasarlı Yapı
Deprem nedeniyle hiç hasar görmemiş binalar hasarsız, taşıyıcı sistemi hasar
görmemiş ancak taşıyıcı olmayan duvarlarında meydana gelen çatlaklar, sıva
çatlakları, boya/kaplama dökülmeleri gibi hasarlar gözlemlenen binalar ise az Yanlis Dogru
Sistem Hasarları
hasarlı olarak derecelendirilmektedir.
Bu yapılarda, yapının taşıyıcı sisteminde hasar yoktur veya kılcal çatlaklar
oluşabilir. Taşıyıcı olmayan bölme duvarlarında çatlaklar meydana gelebilir.
Bazı bölme duvarlar devrilebilir.
Orta Hasarlı Yapı
Deprem nedeniyle gördüğü hasar bakımından güçlendirme gerektirecek
derecede hasar gören binadır. Bu tür binaların güçlendirme yapılmadan
kullanılmasına izin verilmez.
Bu yapılarda, yapının taşıyıcı elemanlarında önemli derecede hasar meydana
gelir. Ancak bu hasarın onarım ve güçlendirmesi ekonomik olarak mümkündür.
Kirişleri ağır derecede hasar görmüş, ancak kolonları az ve orta derecede hasar
görmüş bir bina orta derecede hasarlıdır.
Ağır Hasarlı Yapı
Deprem nedeniyle onarımı mümkün olmayacak derecede hasar gören ve tekrar
kullanımı mümkün olmayan binalar ağır hasarlı olarak derecelendirilir.
Bu yapılarda, yapının taşıyıcı elemanlarının çoğunda ekonomik olarak onarımı
mümkün olmayan hasarlar oluşur. Katlar arasında kalıcı ötelenme görülür.
Kolon boylarında kısalma oluşur. Kolon boyuna donatılarında burkulmalar
meydana gelmiş, kat yüksekliği azalmış bir bina ağır derecede hasarlıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
LÜTFEN Yorum yaparken:
1. İçerik konusuyla alakalı olmasına özen gösterin.
2. Yazım ve dil bilgisi kurallarına uymayı ihmal etmeyin.
3. Konu ile ilgili olmayan sorularınız için ise Blogger Yardım veya İletişim sayfalarını kullanın.